Societate cu cod de TVA anulat. Cum colectăm TVA?

Societate cu TVA anulat din oficiu. Cum colectăm TVA?

Pentru că există opinii diferite in ceea ce privește calculul taxei ce trebuie colectată și virată la bugetul statului prin declarația 311 dupa anularea inregistrării in scopuri de TVA din oficiu a unei societăți, am decis să imi exprim și eu opinia cu argumente.

Mai intâi să stabilim două principii cu care toți profesioniștii in domeniu suntem de acord.

1. Principiul mecanismului taxei pe valoarea adăugată.

Conform, art. 265 Cod Fiscal:

“Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect datorat la bugetul statului şi care este colectat conform prevederilor prezentului titlu.”

Ce inseamnă asta? Că taxa este suportată de către consumatorul final, societățile comerciale având  obligația colectării și virării acesteia către bugetul de stat. De unde colectează societățile taxa? De la clienți, fie ei consumatori finali sau alți operatori economici.

Ce este taxa deductibilă? Este taxa pe care societățile o plătesc furnizorilor si pe care o deduc din taxa colectată de la clienți, diferența dintre acestea fiind taxa de plată la bugetul de stat.

Cu alte cuvinte, TVA este neutră pentru o societate inregistrată in scopuri de TVA, adică nu reprezintă nici venit dar nici cheltuială. Pur și simplu, societatea este un intermediar al statului pentru care colectează această taxă

2.  Principiul formării prețului de vânzare a mărfurilor

a) Pentru societăți neinregistrate in scopuri de TVA

Prețul de vânzare este format din prețul de achiziție plus marja comercială (marja de profit, adaos comercial).

Exeplu de formare de preț:

a.1. Achiziție

Preț de achiziție = 500 lei

 TVA 20% = 100 lei

Total facutră = 600 lei

Conform pct. 6 din Ordinul 1802/2014 costul de achiziție cuprinde prețul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepția acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autoritățile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziției bunurilor respective. Societatea, nefiind inregistrată in scopuri de TVA, nu are drept de deducere asupra taxei achitate la furnizor. Prin urmare, aceasta va face parte din costul de achiziție.

Preț achiziție = 600 lei

In contabilitate tranzacția se inregistrează:

                371        =        401        600 lei

a.2. Vânzare

Marja comercială = 300 lei

Preț de vânzare = Preț de achiziție +Marja comercială = 600 + 300 = 900 lei

In contabilitate tranzcția se inregistrează:

            4111        =        707        900 lei

b) Pentru societăți inregistrate in scopuri de TVA

Prețul de vânzare este format din prețul de achiziție plus marja comercială (marja de profit, adaos comercial) plus TVA.

Exeplu de formare de preț:

b.1. Achiziție

Preț de achiziție = 500 lei

 TVA 20% = 100 lei

Total facutră = 600 lei

In contabilitate tranzacția se inregistrează astfel:

                %        =        401        600 lei

                371                             500 lei

                4426                           100 lei

b.2. Vânzare

Marja comercială = 300 lei

TVA colectată = 20%

Preț de achiziție + Marja comercială = 800 lei

Conform art. 286 alin. (1) lit. a) din noul Cod Fiscal, sau art. 137 alin. (1) lit. a) din vechiul Cod Fiscal, baza de impozitare este constituită din:

“a) pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce constituie contrapartida obţinută sau care urmează a fi obţinută de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;” 

De aici rezultă ca baza de impozitare pentru calculul TVA este 800 lei

TVA colectată= 800 lei x 20/100 = 160 lei

Preț de vânzare = Preț de achiziție + Marja comercială + TVA = 800 + 160 = 960 lei

In acest moment recunoaștem un venit de 800 de lei și taxa colectată 160 lei.

Diferența dintre TVA colectată și TVA deductibilă reprezinta TVA de plată la bugetul de stat:

TVA colectată – TVA deductibilă = 160 – 100 = 60 lei TVA de plată.

In contabiltiate tranzacția se inregistrează astfel:

                4111        =        %        960 lei

                                         707      800 lei

                                        4427     160 lei

Ce observăm? Că diferența dintre prețul de vânzare in cazul societății neinregistrate in scopuri de TVA și cel cel al societății inregistrate in scopuri de TVA este de 60 de lei, exact taxa de plata la bugetul statului, in cazul celei de-a doua societăți.

 

Când anuleaza ANAF inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu?

Motivele pentru care ANAF anulează inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA le regăsim la art. 316 alin. (11) Cod Fiscal. Facem un scurt rezumat:

- dacă este declarată inactivă conform prevederilor Codului de procedură fiscală, de la data declarării ca inactivă;

- dacă a intrat în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerţului, potrivit legii, de la data înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului;

- dacă asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăşi au înscrise în cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal

- dacă nu a depus niciun decont de taxă prevăzut la art. 323 pentru 6 luni consecutive

- dacă în deconturile de taxă depuse pentru 6 luni consecutive nu au fost evidenţiate achiziţii de bunuri/servicii şi nici livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare

- dacă persoana impozabilă nu era obligată şi nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA

- dacă persoana impozabilă nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activitate economică potrivit criteriilor şi în termenele stabilite prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.

 

Conform art. 11 alin. (6) si (8) Cod Fiscal, societățile carora li s-au anulat inegistrarea in scopuri de TVA nu au drept de deducere a taxei dar sunt obligate să plătească taxa colectată. Adică sunt obligate colecteze taxa si să o plătească. De unde o colectează? Conform principiului TVA, de la clienți. Multă lume se oprește la ideea de a plăti, fără a duce raționamentul mai departe și acela că, pentru a plati taxa, mai intâi trebuie să o colectezi.

Cam atât spune Codul Fiscal ce trebuie să facă o societate careia i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA. Ce rezultă de aici? Că societatea trebuie să aplice la achiziție punctul a.1. și la vânzare punctul b.2. din acest articol.

Astfel, in cazul in care dorim să păstrăm prețul de vânzare neschimbat, vom avea preț de achiziție 600 lei și preț de vânzare 960 lei cu TVA inclus, colectat de la client, de unde rezultă că marja comercială a scăzut de la 300 lei la 200 lei. O lovitură destul de puternică dată acestor societăți.

O problemă pe care am intâlnit-o des printre colegii mei, și pentru care am decis să scriu acest articol, este dilema intocmirii facturii de vânzare. Se va menționa TVA pe factură sau nu?

Art 11 alin. (7) și (9) Cod Fiscal precizează că beneficiarii care achiziționează de la astfel de societăți nu au drept de deducere a taxei, cu excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare silită şi/sau a achiziţiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate în procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Păi dacă există situații in care beneficiarul are drept de deducere la achiziții de la astfel de societăți dar nu are trecuta taxa pe factură, cum să o deducă? Pentru că, stim prea bine, conform art. 299 Cod Fiscal, pentru a deduce taxa trebuiesc indeplinite mai multe condiții, printre care și condiția ca beneficiarul să dețină o factură ce are inscrisă pe ea taxa conform art. 319 Cod Fiscal.

O altă dilemă intălnită este modul de calcul a taxei colectate in cazul in care emitem factura fără TVA.

Stim că taxa se calculează la baza de impozitare. Care este baza de impozitare? Conform art. 286 alin. (1) lit. a) din noul Cod Fiscal, sau art. 137 alin. (1) lit. a) din vechiul Cod Fiscal, baza de impozitare este constituită din:

“a) pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce constituie contrapartida obţinută sau care urmează a fi obţinută de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni;” 

Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 aprobată prin OMFP 1820/2014 precizează:

“În vederea interpretării şi aplicării unitare a prevederilor art. 137 alin. (1) lit. a) şi art. 140 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale pct. 23 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 5 alin. (4) şi (9) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei fiscale centrale, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 688/2013 privind componenţa şi funcţionarea Comisiei fiscale centrale, se adoptă următoarea soluţie:

b)  atunci când preţul unui bun/serviciu a fost stabilit de părţi fără nicio menţiune cu privire la taxa pe valoarea adăugată, iar furnizorul bunului respectiv este persoana obligată la plata taxei pe valoarea adăugată datorate pentru operaţiunea supusă taxei, preţul convenit trebuie considerat, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la dobânditor taxa pe valoarea adăugată solicitată de administraţia fiscală, ca incluzând deja taxa pe valoarea adăugată. În acest caz, taxa pe valoarea adăugată se determină prin aplicarea procedeului sutei mărite [prevăzut la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI «Taxa pe valoarea adăugată», aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare]. Prin taxa pe valoarea adăugată solicitată de administraţia fiscală se înţelege taxa care ar fi trebuit colectată pentru operaţiunea respectivă. Poate fi acceptată ca mijloc de probă a faptului că furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la dobânditor taxa pe valoarea adăugată inclusiv o declaraţie pe propria răspundere a acestuia;”

Cu alte cuvinte, dacă ne hotărâm să nu inscriem taxa pe factură, taxa se va calcula din prețul de vânzare și nu la prețul de vânzare. Ca atare, in exemplul nostru, calculăm TVA din prețul de vânzare de 960 lei, adică 960 x 20/120 = 160 lei.

Din punct de vedere contabil, este necesar a se păstra inregistrarea de la punctul b.2, cu excepția contului 4427 care se inlocuiește cu contul 4423, pentru a reflecta intocmai realitatea economică.